20 december 2006

Lena ging gisteren in Meise op consultatie.
“Ah mevrouw gaat verhuizen naar het Brabantse en neemt een Gentenaar mee. Zal die man dat wel kunnen gewoon worden. Zo van de stad naar den buiten ? Hij zal moeten getemd worden!”

Nu wil ik die man wel eens te woord staan, als goeie plattelander weet hij ook wel dat het imitatietalent van alle Vlaamse vogels fenomenaal is. De mens wordt gewoon nagebootst.

Vogels imiteren snel een autoalarm, een scheidsrechtersfluit of zelfs een motorzaag.
Ik heb me dus gisteren een paar wielewalen, een lijster en een leeuwerik gekocht. Ik hou die hier nog enkele maanden op mijn terras. Als onze frivole katten deze gekooide zangvogels niet zien als lekkere toetjes, dan kan ik tegen het begin van de lente gewoon mijn straatgeluiden meenemen naar het platteland.
Sirenes, geluid van carjackings, huilende kids, geluid van de tram, vloekende allochtonen, tierende autochtonen, … alles wat ik niet kon missen neem ik gewoon mee in een paar zangvogels.

Hopelijk zingen ze hun liedjes lang genoeg en laten ze zich niet verleiden door de rustige geluiden van Brabantse trekpaarden en grazende koeien. Als ze geen karakter tonen en zich laten bekoren door de 'niet-stadsgeluiden' dan gaan ze later toch wel in het kattestoofpotje.

Geen opmerkingen: